fredag 11 januari 2008

Dubbat (och jag menar inte vinterdäcken...)

Igarkväll hade vi en lite försenad födelsedagsmiddag för Ingeborg. Pa menyn stod tacos, oootroligt gott var det! Efterat var det bio-time.
Jag har alltid varit emot dubbade filmer. Redan som barn klagade jag när barnprogrammen var dubbade. Men när man är här i Frankrike far man väl töja pa sina principer ibland om man vill se bra filmer.
Détention Sècrete eller naganting dylikt hette filmen, har ingen aning om vad orginaltiteln är (Jake Gyllenhaal, Reese Witherspoon och Merryl Streep var i alla fall nagra av skadespelarna). Men trots att den var pa fel sprak sa var det faktiskt en riktigt bra rulle! Mest imponerad var jag dock över hur lite det var som jag inte förstod! (varför ska jag krangla till det med dubbla negationer?) Det var typ en enda gang som jag störde mig pa mina bristande sprakkunskaper...


Nu är en av de tre veckorna avklarade, härnäst väntar helvetesveckan med slutprov i sprak, fonetik och historia samt inlämmning av tre artiklar i Presse och lite övrig läxa i sprak och skrivlektionerna. Puh!


Igar bokade jag sista etappen pa min hemresa. 18:30 den 30 januari är jag ater pa västerbottnisk mark, det ska bli ganska skönt faktiskt. Men om marken inte är vit därhemma kommer jag bli besviken...

Inga kommentarer: