torsdag 31 januari 2008

Venedig

Ja, trots att jag är hemma så är bloggen inte slut riktigt än. Vi tar det väl i kronologisk ordning och plockar upp där jag slutade, dvs förra fredagen!

Efter en busstur som inleddes 22:15 (alla var där före 22 utom en kille - populärt!) från Aix, vaknade jag och min norka reskamrat Ingeborg aningen sömndruckna i Maestre, där vi sedan tog tåget över vattnet för att komma till Venedig.

Vad ska man säga om denna stad då? Ja den är ju fullständigt unik i alla fall. Jag är övertygad om att ni redan vet allt det här om kanalerna och gondolerna och sånt, så det tänker jag inte gå in på närmare. I och för sig borde jag kanske inte ta det för givet med tanke på vad vi hörde när vi virrade omkring på stadens gator. En tjej, blond amerikanska (inte alls bra förutsättningar med andra ord), stod och pratade i telefon och kom med följande konstatering:
- It's soo odd!! Venice is like just islands!
Och jag som tyckte att jag hade reserchat stan dåligt innan jag kom...

Under våra långa promenader i gondolernas stad (dom blev långa för att det är fullkomligt omöjligt att hitta rätt) så stötte vi även på en annan roligt turist. Det var en sån där storstads-asiat. Eller det är i alla fall min gissning. Att hon var asiat gick ju inte att ta miste på, men att hon kom från en storstad gissar jag på därför att hon gick omkring med en sån där skyddsmask mot luftföroreningar. Om man nu kommer från en stad där sådana masker verkligen behövs, blir man inte sugen på att ta av sig den då man är i den stad i världen där den inte finns en enda bil? Bara en liten tanke liksom.

Karneval var det ju i staden medan vi var där. Fast under våra tre dygn där han vi inte se så överdrivet mycket av den varan. Första dagen var inställd och måndagens program var lite fattig, med söndag han vi med lite parad och lite teater osv. Men folket var ju utklädda hela tiden i alla fall, och det var nog lite mer action än vanligt i staden i övrigt också.

Vad gjorde vi riktigt om dagarna då? Jag skulle kunna sammanfatta våran lilla tripp med orden: Gång och mat. Vi gick och gick och gick och åt och åt och åt! Och tog en väldans massa kort såklart! Tyvärr så kommer jag inte lägga upp några bilder på bloggen, redigeringen ligger några dagar bort, när den här bloggen ska vara färdigskriven, utan ni får helt enkelt hålla utkik på facebook istället, alternativ se dem direkt i datorn om ni kommer på besök.

Efter tre dagar i Venedig rullade bussen tillbaka hem på måndagskvällen. Eller hem och hem, då vi anlände Aix hade jag mindre än ett dygn kvar med Aix-en-Provence som hemstad! Men mer om det i nästa inlägg.

Inga kommentarer: