torsdag 31 januari 2008

Sista dygnet i Aix

När bussen från Venedig rullade in på busststionen i Aix-en-Provence hade jag 22 timmar kvar att kalla nämda ort min hemstad. Det blev 22 timmar fylld av måsten, avsked.

Jag började med att sova två timmar, kändes som att det var behövligt efter en natt nästan utan sömn. Sedan begav jag mig till skolan för att betala elen, lämna nyckeln, kolla flygtider och lite annat viktigt i datasalen. Trodde att det skulle gå snabbt men ack vad jag bedrog mig. Var tionde meter fick jag stanna och säga några sista ord till folk kändes det som. Men jag klagar absolut inte...

Lunchen åt jag ute med drygt halva min gamla klass. Efter lunch blev det ännu fler avsked och sedan väntade den sista städningen av lägenheten samt lite sista shopping i Aix. Jag köpte bland annat en extremt turistig nyckelring till mg själv.

Till middag var jag bjuden hem till Saeko i min klass. Hon och ryskan hade tillagat en trevlig avskedsmiddag. Saekos franksa pojkvän är för övrigt den enda fransmannen som jag känner att jag skulle kunna bli bra kompis med, han kändes helt enkelt inte så fransk!

Efter middagen blev det några avsked till innan jag begav mig för att säga hejdå till den sista vännen för dagen - Ingeborg. När jag kom hem från henne hade klockan passerat midnatt. Det var mindre än fyra timmar kvar tills jag skulle bege mig till flygbussen. Att sova eller inte sova det var frågan. Jag packade väskan helt klar, städade lite till och gick sedan ut på en sista promenad i Aix, klockan två på natten. En sista inhandling gjordes på 24h boulangeriet och på vägen dit fick jag bevittna en väldigt märklig polisjakt bland annat!

Efter att ha ätit och löst en sodoku pallade dock inte min kropp mer utan sömn utan jag gled in i drömmarnas värld. En timme senare ringde klockan och min tid i Aix var slut. Men världens tyngsta ryggsäck vandrade jag sakta ner mot busstationen, lika trött som jag var då jag kom därifrån 22 timmar tidigare.



(Jag har bestämt mig för att starta upp nästa blogg på måndag, så innan dess ska denna vara avrundad och klar!)

Inga kommentarer: