torsdag 6 december 2007

“Because he looks good in green and the rest of us don’t”

Det här är ett inlägg jag hade kunnat skriva för länge sedan, men jag har aldrig orkat förrän nu då jag har brist på annat att skriva om!
För drygt en månad sedan under en fonetiklektion upptäckte jag ett lustigt meddelande inristad i bänken jag satt vid. Följande ord hade någon valt med omsorg för att sedan föreviga för allmän beskådan: ”I hate, I hate… I hate Peter Pan, Labo and french people!”
Det finna alltså någon där ute som hatar Peter Pan, Labo (våra språklabb-lektioner där vi sysslar med diverse långtråkiga övningar) och fransmän. Mest förvånande är väl hatet riktad mot Peter Pan. Jag diskuterade detta med min amerikanske vän Lucas, hans förklaring kan ni läsa i rubriken: Han klär i grönt medan vi andra inte gör det helt enkelt!

Jag och Annika tyckte givetvis att det här var ett roligt meddelande och började genast att författa en låttext med klottret som låttitel. Så här en månad senare har vi ännu inte skrivit klart den. Min lilla analys av varför är följande: Vi fokuserade på den tredje saken som Mr.X hatade, fransmännen, och påbörjade en bitter låttext om alla konstiga och dåliga saker med Frankrike och dess invånare. Kindpussar, hundbajs, och synen på blondiner betades av innan arbetet föll i dvala. Jag tror att anledningen till att vi aldrig fortsatte med låten är att vi helt enkelt började gilla det här landet. Känns ju lite dumt att skriva ett hatbrev till någon man älskar liksom.

Jag vet inte hur det är med Annika, men jag kände i alla fall att där efter en månad i Aix så slutade jag längta hem. Visst kan jag längta hem lite då och då fortfarande, men absolut inte så att jag mår dåligt av det, vilket hände med jämna mellanrum den första tiden.Just precis nu längtar jag dock otroligt mycket efter att få komma ”hem” och fira jul, men det är en positiv längtan. Hursomhelst så sitter vi på planet norrut om precis två veckor! Innan dess ska mycket hinnas med: Kompisar som fyller år, folk som åker hem och inte kommer tillbaka efter jullovet, Sofia och Carina som kommer på besök, julklappar som måste inhandlas (har fortfarande inte en susning om vad jag ska köpa till någon!), med mera, med mera, med mera…

Inga kommentarer: