lördag 1 december 2007

Julstämning!

December har anlänt och jag har kommit till insikt med en sak som jag finner väldigt förvånande. Här, i Aix-en-Provence, där det snöar lika ofta som TV4 visar filmer utan reklamavbrott, så har jag mycket mer julstämning än vanligt!

För bara någon vecka sedan trodde jag att vi skulle få fixa vårat egna julmys med pyntad lägenhet, pepparkakor och lussebak för att få någon som helst julkänsla. Ingen av dessa tre saker har bockats av ännu, och ändå ser jag fram emot den 24:e som vilken tomterädd treåring som helst.

Här i södra Frankrike vet man nämligen hur man kompenserar för den obefintliga snön. Jag har redan lagt upp lite bilder och berättat i ett tidigare inlägg om hur staden förvandlats till rena rama nöjesfältet, men sedan dess har ännu mer pynt åkt upp. Igår morse när Annika vaknade stod det en stege utanför vårt fönster, våran lilla rue skulle nämligen bli lite pyntad också!

Jag tog en lite kvällspromenad längs Cours Mirabeau och tittade i julstugorna som alla har slagit upp för försäljning. 50 stycken stugor räknade jag till när jag gick där och mös bland allt det juliga!

Så här ser det ut om man tittar ut från vår lägenhet nu. Mysigt värre!

Inga kommentarer: