onsdag 5 december 2007

Klart å betalt! (som Patrik från Pite brukar säga)

Idag har vi betalat våran sista hyra här i Aix! Väldigt skönt måste jag säga.
Anleningen till att vi inte ska betala någon hyra för januari månad är att vi betalade en månadshyra i deposition när vi fick lägenheten. Annie (våran nästan-hyresvärd) tyckte att det skulle bli enklare om vi inte betalde henne i början på januari, så då slapp hon betala oss när vi åker. Ett ganska typiskt franskt lathets-resonemang. Man kan ju fundera på varför vi överhuvudtaget behövde betala in den där depositionen, grundtanken är väl att det ska kollas innan vi far att allt är bra med lägenheten, men det är ju jobbigt såklart...

Vi fick dock lova att vi skulle lämna lägenheten i lika bra skick som då vi kom.
Jag kunde knappt hålla mig för skratt.
"Lika bra skick som då vi kom" innebär ju nämligen följande: Kvarglömda kläder i tvättmaskinen, några gamla fiskpinnar i det igenfrostade frysfacket, en grå nyans på de vita väggarna, ett centimetertjockt lager intorkad tandkräm kring handfatskranen, med mera, med mera och med mera!
Hade jag bara varit lite säkrare på att prata det här märkliga språket som vi försöker lära oss hade jag naturligtvist sagt att vi skulle lämna lägenheten i bättre skick. Istället nöjde jag mig med ett enkelt: "Bien sur!"

Inga kommentarer: