måndag 17 december 2007

Nu jävlar ska här skrivas!

Inte ett inlägg på hela helgen insåg jag just. Anledningen är den att jag inte har haft en ledig stund att blogga sedan Sofia och Carina kom. Och därmed så finns det givetvis en hel del att skriva om!



Kusinerna Viklund på besök!

Vi tar det väl från början. Fredag, cirka en timme efter att jag slutat skolan, befann jag mig på busstationen för att möta tjejerna. Det första Sofia säger när hon kliver ur bussen är: ”Gud va långt hår du har!” Ett dygn senare så hade vi dock tagit itu med den saken…

Efter att ha lämnat alla saker i våran lilla lägenhet lunchade vi och tog en sväng på stan. Shoppingen påbörjades direkt, med mig som tolk. Vanligtvis är det svenska och engelska som gäller för min del på helgerna, men nu blev det plötsligt en hel del franska.

På kvällen skulle det bli svenskfest i våran lägenhet. Vi som trodde att vi hade nått toppen i antal besökare för två helger sedan då vi hade tomteglöggskalas i lägenheten blev snart överbevisade. Tror det var cirka 20 personer på plats. Och mitt i folkvimlet satt två tjejer i soffan, trötta efter resan, och såg smått chockade ut. Efter att allt folk lyckats lämna bygget dröjde det inte länge förrän soffan var omvandlad till en säng med tidigare nämda tjejer sovandes i.


Trångt men trevligt var det!

Lördagen påbörjades mycket tidigare än vad den vanligen gör här i Aix. Jag minns inte vad klockan var, men jag vaknade i alla fall alldeles för tidigt av Sofias välbekanta stämma:

”Tobias!!! Är du vaken?”, undrad hon vänligt.

”Aoouuuehuaheuh”, svarade jag artigt.

Det dröjde inte länge förrän vi återigen var ute i affärerna och spenderade pengar. Jag lyckades i alla fall (när vi inte var inne i affärer med tjejkläder) komma igång med julklappsinhandlandet. Har inte så värst många kvar, men å andra sidan så får halva släkten inte sina klappar förrän i februari då jag kommer tillbaka hem på riktigt.

Sedan var det ju det här med håret också. Vi fick för oss att alla tre skulle göra sig julfina genom att besöka en fransk frisörsalong. Att prata hår är ju inte riktigt min grej på svenska, så att förklara hur man vill ha frisyrer på franska var ju en utmaning. Vi gick ut med blandade omdömen av de franska frisörerna. Carina var väldigt nöjd. Tobias var som vanligt tveksam efter en klippning, men eftersom det kostade hälften så mycket som hemma var han också nöjd. Sofia däremot, var inte nöjd. Hon hade råkat tacka ja till någonting sånt där hårgrejs som inte jag förstår mig på, så hennes klippning blev mycket dyrare, samt att det inte alls blev som hon hade tänkt sig. Väl hemma stod hon framför spegeln och friserade till sig med en papperssax. Mycket underhållande.

Här började väl egentligen Sofias dåliga dag. Det dåliga under fortsättningen bestod till största delen av att hon inte lyckades hitta lika mycket saker som Carina att slösa pengar på.

På kvällen blev det restaurang. En fullträff för min del i alla fall. Obeskrivligt gott. Flickorna var också nöjda.

Lördagskväll/natten blev väldigt sen. Vi hade även denna kväll besök av svenskar, dock inte lika många som kvällen innan (tack och lov). Taktiken var att vi skulle sova väldigt lite för att kunna lägga oss tidigt på söndagen. Cirka fem timmars sömn tror jag det blev. Gäsp.

Söndagar i Aix är vanligtvis heeelt döda. Men just den här helgen hade alla affärer öppet extra för att klara julruschen. Detta innebar en tredje dag fylld av shopping. Som tur var fick Sofia en bra dag nu istället.

Framåt åtta stapplade vi tillbaka in i lägenheten, helt utmattade. Vi avslutade helgen med en ost- och vinkväll framför Edward Scissorhands. Mycket ost, lite vin (ingen av vinerna var någon höjdare tyvärr). När det var dags för frukost var jag fortfarande mätt!

Under våran ost- och vinkväll. Det gamla goda hårsvallet var ett minne blott.

04:00 ringde min väckare idag. Men jag var nog egentligen redan vaken. Anledningen till detta tidiga uppvaknande var att jag skulle säga hejdå till gästerna. När detta var avklarade kunde jag återgå till några timmars sovande innan jag var tvungen att vakna för att göra klart läxan jag inte hunnit med över helgen. Med fem minuters marginal hann jag klart.

På skolan väntade dock inga allvarligheter. Utan julfest närmare bestämt. Mer om det i nästa inlägg!

Trots den minimala mängden sömn så var det en väldigt rolig helg. Är väldigt glad att någon orkade ta sig ner hit för att hälsa på lilla jag. Det var kanske inte så oväntat att det skulle bli just Sofia. Hon har nu varit och hälsat på mig i alla olika länder jag har bott i!

Men om någon mer är sugen på en weekend i Aix-en-Provence så är jag ju kvar här tre veckor till efter jul. Galet kort tid känns det som!

Inga kommentarer: