söndag 9 december 2007

Party party...

Ja, då var ännu en helg i Aix över. Även denna helg följde samma mönster som de flesta helger gör här numera, dvs fest på lördag och raka motsatsen på söndag.

Gårdagen skillde sig dock på några punkter. Igår var nämligen den första "sista festkvällen". Inte för min del såklart, men nu börjar folk här åka hem. Nästa helg blir den sista för merparten av svenskarna som vi har umgåtts med.
Igår fick jag även för första gången visa upp min legitimation här i Aix! Alla höll på att tappa hakan. Eftersom jag var med en massa tjejer var det givetvis bara jag som tvingades gräva fram kortet ur börsen, samt bara jag som tvingades betala inträde. Könsdiskriminering på hög nivå, särskilt om man har vuxit upp i Sverige där allt är lagom och rättvist.

Att jag behövde visa upp körkortet gjorde dock att jag fick mig ett gott skratt i alla fall. De två gigantiska dörrvakterna så ut som ett par fjärdeklassare som fått en andragradsekvation framför sig, de fattade ingenting. I Frankrike skriver man nämligen alltid dag-månad-år.
Jag beslutade mig för att hjälpa till genom att peka och säga att 89 är mitt födelseår, det var lättare sagt än gjort. För att säga siffran 89 på franska så säger man nämligen "fyra-tjugo-nio", ungefär lika logiskt som det danska språkets räknesätt alltså. Att komma på detta snabbt tycker jag är nog svårt då man inte är i kemisk obalans, så jag misslyckades ganska fatalt.
Det slutade tillslut med att jag fick tillbaka mitt körkort utan att de listat ut hur gammal jag var. Jag skrattade och hånade dem lite på svenska innan jag gick ner i dimman.

Kvällen slutade som vanligt med en pizza på 24hBoulangeriet för att sedan hoppa i säng med lite regnblött hår. Regnblött hår ja, då ser det ut så här då man vaknar:


Jag hade faktiskt tänkt gå och få eländet klippt igår, men ni känner till min velighet då det kommer till att besöka frisören, så förhoppningsvis kanske jag fått det ansat innan jul i alla fall!

Inga kommentarer: