onsdag 21 november 2007

Angående Konungariket Sverige

På skolan jag fördriver tiden på här nere i la France går jag en gång i veckan en kurs i fransk historia. Vi är just nu inne på tiden då Frankrike blev just Frankrike. Därför fick vi som en liten del i våran läxa till i veckan i uppgift att ta reda på när vårat land deklarerades självständigt eller liknande. När Sverige blev Sverige kort alltså.

Jag begrundade detta en stund och insåg att jag faktiskt inte hade en susning. När jag sedan surfade in på wikipedia för att undersöka saken insåg jag varför.

Sverige är ett väldigt konstigt land. Det heter egentligen inte ens Sverige, utan Konungariket Sverige är den rätta benämningen. Vi har inget officiellt språk i Sverige, det är ingen under det senaste milleniumet som har orkat ta tag i den saken (däremot har vi flera officiella minoritetsspråk; samiska, finska, meänkieli, romani chib och jiddisch).
Efter lite ytterligare surfande ser jag att Sverige inte heller har någon nationalsång! Wikipedia säger som följer om Du Gamla Du Fria: "Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång." Jag har upphört att bli förvånad...
Men då var det ju också det där med läxan, när blev vi självständiga egentligen? Näe, det är tydligen så att Sverige aldrig blivit varken självständigförklarat eller erkänd som nation, vi finns alltså egentligen inte...
Kanske kan dessa saker vara någonting för herr Reinfeldt att ta tag i? Då har han ju gjort nånting bra under sina fyra år vid makten i alla fall!

Inga kommentarer: