torsdag 15 november 2007

Snö!!! (precis det jag längtade efter då jag flyttade till Medelhavet)

Idag har det snöat. Här. I södra Frankrike.
Att snö faller här händer kanske en, max två gånger om året, dock väldigt sällan före nyår och i princip aldrig i mitten av november. Vi är väldigt lyckligt lottade tydligen...

När det började snöa satt vi i ett klassrum med väldigt stora fönster. Det ögonblicket kommer merparten av våran klass aldrig glömma, för de flesta var det nämligen första gången de sett snö falla! Det var väl ungefär jag och tjejen från Sibirien som inte var alltför imponerade!

Ute såg vi hur folk gjorde piruetter medan de blickade upp mot det vita som sakta letade sig ner mot marken och förvandlades till blöta fläckar.
Folk som tidigare hade stått ute och huttrat i vinterjackor rusade ut från sina klassrum i bara t-shirt för att skåda det märkliga som höll på att ske utomhus.

Snöfallet pågick i dryga två timmar, men inget stannade kvar på marken. På bilarna som stod parkerade utanför vårt klassrum stannade dock en dryg centimeter snöslask kvar och när vi blev utsläppte nedlät till och med jag mig till att delta i ett litet snökrig med några av snö-oskulderna i min klass.

Mobilkameror och små kompektkameror blixtrade hela tiden utanför fönstret så länge spektaklet pågick, men jag tog ingen bild till bloggen - ni där hemma vet ju liksom hur snö ser ut...

Inga kommentarer: