söndag 11 november 2007

Detaljer II

Här kommer ett till inlägg med sånna där småsaker som inte är värda ett eget inlägg här på bloggen...


  • Vin är billigare än vatten här. Jag har köpt en flaska vatten här en gång, mest för att ha en vattenflaska jag kunde gå och fylla på varje dag. Den flaskan kostade mej 2,5 Euro. Vin däremot, det har vi väl köpt en 3-4 gånger nu, och inte ens den dyraste flaskan kostade 2,5 (inte för att vi väljer ur dyr-hyllorna, men lycka till att hitta en vinare för under en tjuga på systemet!). Och då innehåller ändå vinflaskorna mer än dom 50cl som min lilla Evianflaska kostade...
    Plötsligt känns Jesus lilla partytrick inte lika häftigt...

  • På alla mackar och korvställen runt om i vårt avlånga land kan man inhandla något som heter "French Hotdog". Alltså en varmkorv nerstoppad i ett baguettebröd med hål i, typ. Jag har aldrig egentligen reflekterat över hur denna delikatess fick sitt namn, men nu vet jag, typ. Beställde nämligen något som hette "Hotdog" idag. Då fick jag just en varmkorv nerstoppad i ett baguettebröd med hål i. En French Hotdog är helt enkelt vad fransmännen kallar Hotdog.
    Men det som förvånade mig med köpet var att korven var röd. Såg precis ut som dom där konstiga korvarna danskarna proppar i sig. Skumt.

  • Inne på toan i våran lägenhet skruvar man på varmvattnet från sig och kallvattnet mot sig. Brukar det vara så? Är jag bara 18 år sen med att göra denna upptäckt? Eller är det faktiskt så att våran lägenhet är lite udda?
    Ola, om du är här inne å läser så borde du väl kunna svara på det?

  • Mme Thirion, ni vet, snygg-lärarn jag skrev om efter första veckan. Hon är värsta Dr. Jekyll & Mr. Hyde (ja, jag vet att jag skrev samma sak om Annie i receptionen)!
    Mme Thirion ser väldigt snäll ut, och är det oftast, med ett undantag: Amerikaner!
    Hon hatar verkligen amerikaner.
    Nu ligger det till så här att vissa av Amerikanerna i våran klass egentligen blev placerade i en Nivå-1 grupp efter provet, men deras universitet hemma i Kalifornien tvingar vårat institut att flytta upp dom för att skolan ska låta dom stanna. Däri ligger grunden till hennes hat iaf.
    Även om vissa av amerikanerna ligger i topp i klassen så drar hon ändå alla över en kam och påminner dom allt som oftast att dom hör hemma i en lägre nivå, att dom måste plugga mer för att dom inte ska sinka oss andra osv. En lektion i början upprepade hon detta ca 15ggr!!
    Men mot oss andra är hon som sagt för det mesta snäll!

  • Min andra lärare, Mr. Tissot är däremot en stjärna på alla sätt och vis. Ett riktigt frispråkigt charmtroll på dryga 55 år. Han uttrycker öppet sina åsikter om sport (rugby är en sport för män och fotboll en sport för kvinnor), berättar gärna om alla sina kvinnor (han hade två olika dejter i helgen), och tycker att det är lite hemskt att Angela i våran klass är vegiterian och därmed aldrig äter kött (vilket står högst upp på hans önskelista). Han blir däremot lättad då han hör att hon dricker alkohol i form av vin (vilket kommer på en god andraplats på samma lista).
    Lektionerna med Mr. Tissot är aldrig tråkiga.
Egentligen publicerat: 2007-okt-23 @ 19:46

Inga kommentarer: