onsdag 14 november 2007

Om fransk administration

Jag tror att det är ganska välkänt hur det är med fransmän och administration. Kort sagt så är de inte särskilt bra på det. Har hör flera historier om hur det tagit ett par månader att få ett nytt bankkort mm, men jag tänkte ta och berätta en liten självupplevd historia i ämnet.

Nämligen det här med våra studentkort. Men jag tar det hela från början:
När jag fick mitt antagningsbesked hem i brevlådan (vi pratar Sverige nu alltså) så var mitt födelsedatum felskrivet, jag var tydligen född -88. Jag ringde till språkresebyrån som ordnar den här lilla Frankrike-utflykten åt oss och meddelade detta. De vidarebefodrade uppgifterna till skolan.

Vi hoppar fram till första oktober. Jag och Annika ska skriva in oss på skolan. Jag påpekar en extra gång att jag är född -89, hon säger att de fått in rättelsen och att allt är lungt.

Vi hoppar fram lite till. Cirka tre veckor senare får vi våra studentkort (de är bara dryga veckan försenade), vi blir inte alltför imponerade. Studentkortet består av ett blått papper med lite text på och en fasthäftad bild av oss i ena hörnet, viker man ihop det ser det nästan ut som ett kort. Vi undrar varför detta har tagit sån tid. Robert frågar om fransmännen känner till de här korten i plast som används i amerika. Han får inget svar.

Jag begrundar mitt kort. Jag är fortfarande född -88. Jag som tyckte jag hade varit duktig och sagt till två gånger, det var tydligen ett par gånger för lite. Jag begrundar kortet lite till. Nu är min adress (som uppenbarligen var rätt då brevet kom hem i brevlådan i Sverige) också fel. Jag bor tydligen i Sodertalje numera. Jaja, jag har ju bott där en gång i tiden i alla fall...


Jag påpekade allt detta för våran hyresvärd/hon i receptionen på skolan (samma person alltså) och nu ska allt vara rätt. Det tror jag vad jag vill om men. Hon sa att hon skulle fixa nån som kom och lagade våra fönster (det sa hon redan den första oktober då vi fick lägenheten), hon sa att hon skulle komma med sladdar till TV:n (näe, den har vi fortfarande inte kunnat använda än) och också komma med nån sorts värmegrej, vi har ju som bekant inga element i vår lägenhet. Hon sa att hon skulle komma vid åtta. På franska betyder det att man dyker upp tidigast halv tio...


Varken världens bästa bild eller studentkort, men jaja...

------------------------------------------------------------
Jag tittar i mina historie-anteckningar. Läser att det var en kung vid namn Philippe le Bel som utvecklade den moderna administrationen i Frankrike. Han dog 1314. Inte konstigt att det här landet är som det är.

Inga kommentarer: