söndag 11 november 2007

Mina fördomar slås i spillror!

Efter att ha tillbringat ganska mycket tid med diverse olika amerikaner under veckorna här i Aix har den bilden man har av amerikanska ungdomar inte förändrats mycket alls. Collegefilmerna visar typ den sanna bilden.
Igår slogs dock många av mina fördomar sönder och samman, vad gäller ett annat folkslag, nämligen dom där lustiga sakerna vi kallar för norrmän!
Vi hade nämligen besök av en fin norsk jänta vid namn Ingeborg igår. Det blev en trevlig kväll, vi bakade chokladbollar, Robert kom förbi osv. Men ju mer vi pratade med denna Ingeborg, ju fler fördomar om våra grannar i väst fick jag ta och kasta i sopkorgen.
Att dom har samma skämt om oss som vi har om dom (svenskevitsar istället för norgehistorier), det hade jag koll på, men att det även gällde deras språk hade jag ingen aning om.
Banan på norska heter banan - inte guleböj! Dom säger däremot att banan heter guleböj på svenska, dom är allt bra konstiga va?
Ord efter ord betade jag och Annika av och inget stämde. Fick dock lära mig några nya ord av Annika som vi svenskar tror att norrmännen använder, men de är väl inte värda och lägga på minnet eftersom de ändå inte stämmer. Klumpesnusk betyder ju tydligen inte gruppsex på norska, if you see what I meen...

Förutom att hon sabbade min bild av norrmännen totalt så var hon väldigt trevlig. Född det eminenta året 1989 var hon också, dock med bara några dagars marginal, så hon var alltdå dryga tre månader äldre än mig.
Av alla jag har träffat hittills på Institutet är jag fortfarande yngst, det är med andra ord precis som det alltid varit!

Egentligen publicerat: 2007-okt-26 @ 23:52

Inga kommentarer: