söndag 11 november 2007

Hello Sweden!

Nu har det hänt, jag har börjat drömma på ett annat språk igen. Min hjärna har alltså kommit fram till att svenskan just nu kommer i andra hand. Tyvärr så är det inte på franska jag drömmer (tur det, för då skulle jag inte förstå nånting), utan på engelska.

Anledningen stavas: amerikanska vänner.

Visst kan jag tycka att det är okej då folk jag pratar engelska med på dagarna snackar engelska i mina drömmar, det är väl ganska naturligt. Men jag blev lite förvånad då jag vaknade och insåg att några gamla svenska vänner, som jag troligtvis aldrig hört snacka engelska, gjorde just det i mina drömmar.

Undrar däremot om jag någonsin kommer drömma på franska...

På måndag börjar skolan iaf. Jag har hamnat i Nivå 2, den näst sämsta alltså. Dom här 5 åren av franskastudier i sverige har alltså inte varit så jävla givande med andra ord... Men Annika hamnade också i den, och hon är trots allt mkt bättre än mig, så jag ska väl inte klaga.

Vad som är än mer konstigt är att vår nya amerikanska vän Brittany (flickvän till Robert Gunn, en som Annika lärt känna på Facebook), också hamnade i Nivå 2, trots TIO ÅR franska studier hemma. Hon har till och med haft fransk litteratur som huvudämne hemma på universitetet, och alltså läst riktiga böcker på franska. Jag sitter fortfarande med ordbok för att förstå ingresserna i alla gratistidningarna jag snor åt mej. Och vi ska vara på samma nivå... HA!

Hittills har vi inte gjort så mycket på dagarna. Mest vandrat omkring på stadens alla gator (utan karta tappar jag fortfarande bort mig ganska ofta), suttit lite i parker, hängt med Benoit (Annikas franska-facebook-friend-som-studerar-kost-här-i-Aix), fixat till i lägenheten osv...

Benoit är väl schysst, men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om hans konst(-iga)vänner. Visst skulle de vara enklare att tycka om dom ifall man förstod vad dom sa, men jag tror nog att jag skulle föredra amerikanerna hur som helst...

När jag vandrade omkring ute på de kullerstensbelagda gatorna igår kände jag faktiskt att jag kommer sakna den här staden lite då vi flyttar hem. Det är verkligen en tokmysig stad. Staden i sig är många gånger bättre än Skellefteå. Men då finns det ju andra saker som saknas här iställe...

Om jag ska lista det jag saknar mest just nu så är det:

  1. Vännerna
  2. Den svenska maten
  3. Fri tillgång till Internet

För övrigt: Den franska stereotyp stämmer ganska bra. Alla röker. Folk på stan vandrar hela tiden runt med en baguette under armen (oftast två stycken och ibland tre!). Många killar har en sån där klassisk scarf på sig, trots 25grader varmt och sol, jättekonstigt! Fransmännen ÄR väldigt dåliga på engelska. Men till skillnad från fördomen att de vägrar att prata engelska så är de snarare väldigt villiga att göra det, även om dom gör det väldigt dåligt som sagt... Det kan ju dock bero på att Aix-en-Provence typ är den mest internationella staden i hela Frankrike (kanske efter Paris skulle jag tro).

Nå många människor med basker har jag inte sett.

Idag (eller jag vet ju inte om jag kommer publicera det här inlägget idag men) ska vi eventuellt ner till stranden. Medelhavet alltså. Bara trettio minuter bort liksom.

Fast det finns några "men". Vi väntar fortfarande på våran soffa som ska komma idag på morgonen. Klockan är nu snart 11, hur länge är det morgon i frankrike? Har också sett på vädret att det kanske ska regna idag. Ovanför mig just nu ser jag dock bara klarblå himmel.

Vi har varit här i precis en vecka nu. Så, hur fransk har jag hunnit bli egentligen? Min franska har inte bättrats på särskilt mycket än, tyvärr. Jag har inte inhandlat några fransk-aktiga kläder än heller. Däremot har jag ett antal gånger gått hem från affären ihållandes en baguette, då har jag känt mej jävligt fransk ska ni veta! Jag har inte riktigt kommit in i det här med kindpussandet ännu, men man måste ju ta seden dit man kommer... En sak har dock hänt. Igår drack vi vin hos våra amerikanska vänner, och jag tyckte faktiskt det var ganska gott. Jag som i vanliga fall är en relativt vinhatande människa. Tror det var tredje gången på en vecka jag smakade, och dom två första var väl ingen höjdare, så det kanske bara var en lyckträff igår... Efter vinet gick vi ut å köpte oss en efterrättscrêpes, väldigt franskt också. Och väldigt gott.

Så till nästa gång, a bientôt, eller va fan man säger här nere...^^














Egenltligen publicerat: 2007-okt-03 @ 15:23

Inga kommentarer: