söndag 11 november 2007

Svenskan - Världens mest logiska språk?

Robert Gunn, ni vet, han från Georgia som jag skrivit om nån gång tidigare i bloggen, är väldigt intresserad av det svenska språket. Innan han kom hit till Frankrike var svenska det enda språket han på allvar försökt lära sig tidigare. Han har bott ett tag i Göteborg, så han kan en del svenska...

Innan jag går in på hans åsikt om att svenskan är världens mest logiska språk ska jag bara ge ett intressant exempel på vad Robert går runt och funderar på om dagarna (och som jag nu också börjat fundera på):


I svenska har ordet "såg" två vitt skilda betydelser.

Betydelse 1: Dåtid av verbet se.

Betydelse 2: En sån där grej man delar på träbitar med.

Dessa två betydelse har verkligen inte någon sammankoppling alls. Inte ens den mest långsökta förklaringen kan binda ihop orden till samma ursprung, de råkar bara blivit tilldelade samma bokstavskombination som kännetecken, eller hur?

Översätt nu båda betydelserna till engelska. Voila! Såg & såg är på engelska saw & saw. Även i engelskan har dessa två ord helt utan anknytning till varandra fått samma bokstavskombination som kännetecken. Jättekonstigt!

Kan någon vara snäll och förklara detta! Jag och Robert undrar...


Nu till det svenska språket.

Robert har gjort oss uppmärksamma på hur logiskt det svenska språket är. Han säger det med blandade känslor. Dels tycker han att det är väldigt roligt hur många ord i svenskan är uppbyggda, men det känns även som han är lite nedlåtande mot vårat modersmål, som om det var ett lite fattigare språk.

"Ni har bara kommit på några få ord, sen bygger ni nya ord utifrån dessa", da han igår, på engelska dock.

Jag ska ge lite exempel på vad han menar, så förstår ni kanske hur roligt vissa ord låter i en engelskspråkig människas öron, jag presenterar orden som följande, engelska/svenska/direktöversättning tillbaka till engelska:

Hospital - sjukhus - sickhouse

Straw - sugrör - suckpipe

Uncle - morbror - motherbrother

Ja, ni fattar grejen. Nu när jag gjort er uppmärksamma på detta fenomen kommer ni kanske börja tänka mer och mer på det I eran vardag. Jag och Annika kommer på nya sånna här ord ganska ofta nu. Men vi kanske har lättare för det just nu då våra hjärnor är lite språkligt schizofrena...

Egentligen publicerat: 2007-okt-22 @ 10:52

Inga kommentarer: